Tilburg Matchdag: 'Een mooi initiatief!'

Afgelopen 24 november organiseerde WeHelpen Tilburg een matchdag. Gebruikers van wehelpen.nl/tilburg werden in de weken daaraan voorafgaand opgeroepen om hun hulpvraag kenbaar te maken. En medewerkers van de aangesloten organisaties ContourdeTwern, CZ, Opera Consultance, Zorgnetwerk Midden-Brabant en Rabobank Tilburg en omstreken gingen vervolgens voor hen aan de slag. Ria had zo'n klus: de gordijnkoof vóór en achter verwijderen.

"Ik maak sinds juli vorig jaar gebruik van de website", vertelt Ria. "Sommige klusjes kan ik gewoon niet zelf. Ik ben klein van stuk en als iemand mij wil helpen met iets wat boven mijn macht ligt, ben ik daar blij mee. Ik heb wehelpen.nl/tilburg gevonden via Google."

Kennismaking via de website
Ze vervolgt: "Toen ik een mailtje kreeg met informatie over de WeHelpen matchdag Tilburg, dacht ik gelijk aan de gordijnkoof. Binnenkort worden mijn ramen en kozijnen vervangen. Maar zowel vóór als achter in de kamer zit een gordijnkoof uit de jaren tachtig van de vorige eeuw! Die krijg ik in mijn eentje nooit weg. Dus ik dacht 'nooit geschoten is altijd mis' en heb die vraag geplaatst. Vervolgens kreeg ik een berichtje van Ralf, een aardige jongen die aanbood te helpen. Hij zat ook in de organisatie van de dag, dus het voelde gelijk vertrouwd. Ik vond het ook fijn dat hij vragen stelde, zoals of ik gereedschap had en een extra trap."

Extra handen
"Toen hij voor de deur stond", vertelt ze, "was er ook een andere mevrouw bij. Ik heb ze eerst koffie gegeven en vervolgens gingen ze samen aan de slag. Ik wilde wel helpen, maar kreeg gewoon de kans niet. En het was ook best een stevige klus: sommige schroeven waren nauwelijks los te krijgen! Gelukkig kon ik ze helpen met al het gereedschap, dat mijn partner ooit heeft aangeschaft. We vormden samen een prima team. Heerlijk om de koof uiteindelijk in delen in de carport te zien liggen."

Klein budget
Ria was voorheen werkzaam in de thuiszorg, als huishoudelijke hulp. "Dat is bijna helemaal weggesaneerd. Het is nu veel meer ZZP-gericht. Maar veel mensen hebben een kleine beurs. Ze hebben geen mogelijkheden om een beroep op de thuiszorg te doen. Dan is het fijn als buurtgenoten af en toe eens kunnen helpen. Daarnaast zijn veel mensen eenzaam. Bij WeHelpen wordt een tegenprestatie gestimuleerd. Op die manier voel je jezelf ook waardevol voor een ander. Ik vind het een mooi initiatief!"

Hulp met wehelpen.nl
"Het is ook prettig dat we hier in Tilburg organisaties hebben die je kunnen helpen met de website. Niet iedereen is immers even handig met een computer. Ik ga regelmatig naar de Vriendschapsbank, een ontmoetingsplek voor 50+. Dat is ook een initiatief van ContourdeTwern, en die zijn weer aangesloten bij WeHelpen."

Volgende matchdag Tilburg
Ze lacht op de vraag of ze de volgende keer weer meedoet. "Dat hangt natuurlijk van de dag af, en of ik dan klusjes heb. Maar ik wil ook best iets doen op zo'n matchdag. Bijvoorbeeld iets in het huishouden. Ik ben handig met naald en draad. En ik heb een auto, dus we kunnen samen boodschappen doen." En met een knipoog: "Je moet mij niet vragen om te tuinieren. Daar geef ik niets om. Maar als je een gezellige tuinzitter zoekt, dan help ik je graag!"